Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Julia ställer upp för akuten i sommar

Publicerad:
Julia Ankargren
Julia Ankargren är en av de sjuksköterskor som tar extrapass på akutmottagningen i sommar, tack vare NU-sjukvårdens nya app. Till vardags arbetar hon i Trollhättans stad. men är just nu föräldraledig.

Med rekordfart har NU-sjukvården tagit fram en ny app där sjuksköterskor själva anmäler intresse för att ta extrapass på akutmottagningen i sommar. De senaste veckorna har hundratals tidigare vakanta pass bokats in. − Vår nya app är unik, men det är sjuksköterskorna som ställer upp, som är den verkliga lösningen, säger Jonas Blank, verksamhetschef för akutmottagning och paramedicin.

För ett sjukhus kan sommaren vara en besvärlig ekvation, där medarbetarnas rättmätiga behov av semester och återhämning ska matchas med patienternas lika rättmätiga behov av att få den vård de behöver.

Det märks inte minst på NU-sjukvårdens akutmottagning på NÄL i Trollhättan.

− Till skillnad från många andra akutsjukhus ökar trycket på oss, när turisterna anländer för längre och kortare besök. Vårt upptagningsområde brukar utökas med cirka 100 000 människor under sommaren, säger Jonas Blank, verksamhetschef för akutmottagning och paramedicin.

Stöd för patienterna i livsavgörande situationer

Julia Ankargren i Trollhättan är en av dem som ställer upp för akuten i år. När hon såg informationen om appen på NU-sjukvårdens sociala medier blev det signalen för henne att återvända till sin tidigare arbetsplats, åtminstone under sommaren. Hon är anställd i Trollhättans stad, men har tidigare arbetat på NU-sjukvårdens akutmottagning i sex år. Just nu är hon föräldraledig, med familjens femte barn.

− Jag trivs på min nuvarande arbetsplats, absolut, men jag har saknat den särskilda utmaningen med att jobba som sjuksköterska på en akutmottagning, säger Julia Ankargren.

− Du vet aldrig vad som ska hända, inte ens de närmaste fem minuterna. Det kan säkert låta konstigt, men för mig ger det avslappning och lugn, eftersom det inte är någon mening att planera, det gäller bara att agera, i stunden.

− Och det är en ära, att få vara så nära patienterna och deras anhöriga, i de livsavgörande situationer som ingen vill uppleva, men som ändå inträffar.

Klart på mindre än tre dygn

Tack vare Medarbetarappen-VGR, som är namnet på lösningen NU-sjukvården tagit fram, kan Julia Ankargren sitta hemma i lugn och ro, tillsammans med sin man, och bestämma vilka extrapass hon ska gå in och ta under sommaren.

− Det är en stor fördel, och säkert inte bara för oss, jämfört med att plötsligt få ett telefonsamtal från en stressad chef som behöver ha någon på plats redan samma dag eller dagen efter, säger hon.

Även för cheferna ger appen fördelar, och Jonas Blank har efterfrågat en liknande lösning i flera år. Nu blev den verklighet. Med rekordfart.

Det hann inte ens gå tre dygn från det möte i mitten av maj där idéen kläcktes, att sjuksköterskorna själva skulle kunna boka in sig för extrapass på akuten, till dess att sjukhusets enheter för informationssystem och kommunikation hade fått en webbapplikation på plats, i tätt samarbete med systemleverantören.

Efter ytterligare bara en vecka fanns appen även tillgänglig för nedladdning i mobiltelefon, via de två stora appbutikerna.

Akutmottagningen kan aldrig stänga

− Så vitt jag vet är detta en unik lösning i det offentliga vård-Sverige, säger Jonas Blank, och får medhåll av Anders Kullbratt, biträdande sjukhusdirektör:

− Det vi har gjort, på bara några dagar, brukar normalt ta minst ett halvår och inte sällan flera år. Jag är imponerad över och tacksam för den kapacitet och kompetens vi har på vårt sjukhus, säger Anders Kullbratt.

Appen heter Medarbetarappen – VGR, men än så länge fungerar den bara för att sjuksköterskor ska kunna boka extrapass på NU-sjukvårdens akutmottagning.

− Det är ett strategiskt beslut, säger Anders Kullbratt. Vi kan stänga mottagningar för planerad vård och dra ned på annan vård som bedöms kunna vänta, även om vi vet att det kan innebära problem för patienterna. Men akutmottagningen kan vi aldrig stänga.

Sedan appen lanserades har cirka 500 tidigare vakanta pass fyllts upp.

− Alla de passen har inte bokats in via appen, säger Jonas Blank. Men genom att vi sätter fokus på appen, både i den interna och externa kommunikationen, blir behovet av stöd tydligt, för fler, och det leder till att fler sjuksköterskor väljer att ställa upp för akuten.

 

Fakta om NU-sjukvårdens nya app

Så här når du appen:

Webben

Apples App Store

Google Play

Så här går det till: 

Lediga sjuksköterskepass på NU-sjukvårdens akutmottagning fram till i med augusti finns inlagda i appen. Du som vill ställa upp för akuten loggar in i appen med bank-id och anmäler intresse för arbetspass i appen. Akutmottagningen säkerställer sedan att du är legitimerad sjuksköterska, har rätt kompetens och att arbetstidsavtal hålls. Därefter kontaktas du för mer information och får en slutlig bekräftelse.

Teknisk information

NU-sjukvårdens nya app bygger på den tekniska plattformen för Mitt vårdmöte, VGR:s tjänst för digitala patientmöten, som levereras av Visiba Care.

Publicerad: