Inför ditt sjukhusbesök
Öppettider i sjukhusets huvudentréer
NÄL har öppet kl. 06.00-20.00 alla dagar i veckan.
Uddevalla sjukhus har öppet måndag-fredag kl. 06.00-20.00, lördag-söndag kl. 07.30-20.00.
Akutmottagningen på NÄL har öppet dygnet runt.
Mer information om sjukhusets öppettider
Karta och parkering
För att du så enkelt som möjligt ska hitta till sjukhuset finns det kartor över sjukhusområdena och parkeringsplatserna på NÄL och Uddevalla sjukhus.
Receptioner
Både Uddevalla sjukhus och Norra Älvsborgs Länssjukhus (NÄL) har varsin reception som ligger vid respektive sjukhus huvudentré. Här kan du bland annat få hjälp med att hitta rätt på sjukhuset.
Mer information om receptionerna
Att ta med till besöket eller inskrivningen
- Kallelsen
- Fotolegitimation
- Lista med eventuella mediciner
- Högkostnads- eller frikort
- Ifylld hälsodeklaration om du fick en sådan med din kallelse.
E-tjänster på 1177.se
Du kan på ett enkelt sätt nå vården via e-tjänsterna på 1177.se. Du loggar in på ditt personliga konto med hjälp av din e-legitimation. du kan till exempel förnya ditt recept, ställa en fråga, och i de flesta fall även se dina bokade tider. PÅ en del mottagningar kan du även av- och omboka din bokade tid. Det kan variera från mottagning till mottagning, vilka e-tjänster som erbjuds.
Sjukresor och reseersättning
När du reser till sjukhus, vårdcentral eller en annan vårdgivare inom Västra Götalandsregionen och Halland får du ersättning för en del av dina resekostnader. En del av kostnaden får du betala själv. Det kallas för egenavgift. Avgiften är olika beroende på vilket färdsätt du väljer.
Om sjukresor i Västra Götaland
Avgifter, betalningssätt och högkostnadsskydd
Det är olika patientavgifter, beroende på vilken vård du får, och om du besöker en mottagning eller blir inlagd på sjukhuset. För besök och behandlingar på dagtid gäller högkostnadsskydd. All sjukvård för barn och ungdomar upp till och med 19 år är gratis, med undantag av hälsovård, vissa vacciner och vissa intyg. Vi ser helst att du betalar med betalkort när du har tid hos en mottagning, men vi tar även emot kontanter. Blir du inlagd på sjukhuset får du en faktura efter din sjukhusvistelse.
Patientavgifter och högkostnadsskydd för sjukvård i Västra Götalandsregionen
Tolk, andra språk och teckenspråk
Meddela oss i god tid om du behöver hjälp med tolkning. Kontakta i så fall den avdelning eller mottagning du ska till, enligt uppgifter på kallelsen. På webbplatsen 1177.se kan du läsa mer om rätten till tolk vid ditt besök eller din vistelse på sjukhuset.
Tolkförmedling i Västra Götalandsregionen
Tillgänglighet
I Tillgänglighetsdatabasen (TD) finns information om den fysiska tillgängligheten i sjukhusets lokaler. Det utgår ifrån fem olika områden; svårt att höra, svårt att se, svårt att röra sig, svårt att tåla vissa ämnen, svårt att bearbeta, tolka och förmedla information.
Dofter
Av hänsyn till allergiker och doftöverkänsliga personer ber vi dig att inte använda parfym eller andra doftande produkter som till exempel rakvatten, eau de toilette, lotion, hudkräm, deodorant eller hårspray vid besök på våra enheter.
Har du vårdats utomlands?
Om du vårdats på sjukhus eller annan vårdinrättning utomlands de senaste 12 månaderna är det viktigt att du informerar oss om detta. Kontakta den avdelning eller mottagning dit du är kallad.
Påminnelse via SMS
Vill du bli påmind om ditt nästa besök hos oss via sms? Prata med din mottagning.