Obduktionsteknikerna trivs i det nya bårhuset

Bättre arbetsmiljö med kylfack istället för kylrum, lägre energiförbrukning och säkrare hantering av personuppgifter. Det är några av förbättringarna efter totalrenoveringen av NÄL:s bårhus.

Elna Mellfjord och Jan Ranestål är obduktionstekniker på NÄL:s bårhus och obduktion. Varje år tar de hand om över 2000 avlidna.

– Det krävs att man har haft en del livserfarenhet och att man kan leva i nuet och sluta tänka på jobbet när man går hem för dagen, säger Elna Mellfjord, obduktionstekniker.

Obduktionsteknikerna Elna Mellfjord och Jan Ranestål.

Kylfack istället för kylrum

Bårhuset på NÄL hade tidigare 64 platser. I takt med att andelen äldre bland befolkningen blivit större samt att flera bårhus har stängts ner i kommunerna har det periodvis varit ont om plats på bårhuset. Under hösten 2019 har bårhuset på NÄL därför totalrenoverats.

De nya kylfacken ger bättre arbetsmiljö, lägre energiförbrukning och ökad kapacitet på bårhuset.

Tidigare har de avlidna förvarats på bårar i fyra kylrum med en temperatur på 4-8 grader. Nu finns det stället kylfack där temperaturen kan regleras och de fack som inte används kan stängas av.

– Energiförbrukningen minskas betydligt när vi inte behöver kyla ner fyra hela rum och arbetsmiljön för oss är avsevärt mycket bättre när vi kan jobba i vanlig rumstemperatur. Kapaciteten har också ökat från 64 till 120 platser, säger Jan Ranestål, obduktionstekniker.

Andra förbättringar efter ombyggnationen är att lokalerna blivit ljusare, fräschare, luktfria och mer moderna.

– Det känns fint och respektfullt både för de avlidna och för de anhöriga med de nya lokalerna, säger Elna Mellfjord.

Bättre hantering av personuppgifter

I samband med ombyggnationen har flera arbetssätt förändrats. Ett exempel är bättre rutiner för hantering av personuppgifter.

– Begravningsentreprenörer, personal från sjukhuset och polisen har alla tillgång till lokalerna och därför är det viktigt att vi har tydliga rutiner. De nya arbetssätten som vi har tagit fram gör att så få personer som möjligt kan se den avlidnes personuppgifter och sjukdomshistoria, säger Elna och Jan.

110 obduktioner per år

De avlidna kan antingen komma från sjukhusets avdelningar, från begravningsentreprenörer eller från polisen. De flesta dödsfall har naturliga orsaker men i vissa fall behöver dödsorsaken fastställas.

– Vi utför cirka 110 obduktioner per år här på NÄL för att fastställa dödsorsak. De fall när vi misstänker att ett brott har begåtts skickar vi till rättsmedicin i Göteborg.

Stöttar anhöriga vid avskeden

Intill bårhuset finns ett avskedsrum dit anhöriga får komma och träffa den avlidne en sista gång.

– Avskedet betyder mycket för de anhöriga. Vi tar oss tid, ger de anhöriga uppmärksamhet och stöttar dem så gott vi kan. Det brukar vara väldigt uppskattat, säger Elna och Jan.

Med en bakgrund som psykiatriundersköterska/skötare och arbete på akutmottagningen känner Elna Mellfjord att hon nu hittat till rätt arbetsplats. Jan Ranestål har en bakgrund från säkerhetsbranschen med mycket kriserfarenhet, bland annat från terrordådet på Utöya 2011. Efter att ha varit med om Utöya fick han jobb på rättsmedicin i Göteborg och för ett år sedan började han på NÄL:s bårhus.

– Vi har båda varit med om mycket i livet vilket nästan ett krav för att klara av jobbet som obduktionstekniker. Vi känner båda att vi har hamnat på helt rätt plats och vi älskar våra jobb! säger Elna och Jan.