Fond stöttar barn- och ungdomssjukvården

BUS-fonden

Behov som inte täcks av offentliga medel. Det är uppdraget för BUSfonden, som samlar in pengar till barn- och ungdomssjukvården i NU-sjukvården. Den 4 oktober var det dags för kick-off.

Idén har funnits länge och liknande upplägg finns på andra sjukhus, så som Insamlingsstiftelsen vid Drottning Silvias barnsjukhus. Men det var inte förrän början av 2023 som BUSfonden, insamlingsstiftelsen för barn- och ungdomssjukvården i NU-sjukvården, tog form på riktigt.

– Vi är Sveriges största barn- och ungdomsklinik utanför universitetssjukhusen, med 25 000 besök årligen. Vi får ofta frågor från företag och privatpersoner om att få donera pengar, inredning, leksaker eller utrustning. BUSfonden är ett sätt att organisera oss och möta önskemålen, säger Magdalena Åberg, verksamhetschef och styrelseledamot.

"När ett barn blir sjukt drabbas hela familjen"

Idag, den 4 oktober, hade BUSfonden sin kick-off i Ägget på NÄL. Inbjudna var både medarbetare, chefer, politiker, media och företrädare för näringslivet. På scenen stod barn och ungdomar och deras familjer som alla kunde vittna om den stora skillnad som NU-sjukvårdens barn- och ungdomssjukvård har gjort under deras respektive sjukdomstid.

– När ett barn blir sjukt drabbas hela familjen. Livet sätts på paus i många fall och fokus sätts på barnets sjukdom, behandlingar och målet att tillfriskna, säger Magdalena Åberg, som själv är läkare till professionen.

– Vårt mål är att stötta där NU-sjukvårdens uppdrag slutar, med det där lilla extra som kan göra vardagen som sjuk eller anhörig till den som är sjuk, mer hanterbar, säger Peter Cedergren, styrelseordförande.

Om BUSfonden

BUSfonden har inga anställda och styrelsen, som består flera representanter från NU-sjukvården och företag i området, är oavlönad. Insamlingen sker inom ramen för VGR:s riktlinjer för gåvor, samt reklam och sponsring. Ansökan ur fonden görs av eller via medarbetare inom barn och ungdomssjukvården.

Läs mer om BUSfonden