Digitala kallelser – öron-näs-halsmottagningen är först ut

Uppdaterad:
Publicerad:
Två personer vid dator
Carin Berlin Skoog och Linda Bjelkengren på ÖNH-mottagningen som är först ut i NU-sjukvården med digitala kallelser.

På öron-näs-halsmottagningen på NÄL sparar man både tid och pengar på att skicka kallelser via inkorgen på 1177.se i stället för via post. Nu införs arbetssättet i hela VGR. ”Det är en liten förändring som gör stor nytta”, säger enhetschefen Linda Bjelkengren.

I öron-näs-halsmottagningens bokningsteam jobbar sjuksköterskorna Carin Berlin Skoog och Carina Edén. Tillsammans administrerar de mottagningens bokningar, vilket bland annat innebär att skicka kallelser till patienterna. Fram tills införandet av digitala kallelser våren 2023 var det ett tidsödande jobb, inte helt utan frustration.

– Att stoppa ner 100 kallelser och bilagor i kuvert varje dag tar sin tid. När skrivaren började krångla i början av året var vi alla rätt så irriterade, både vi som skrev ut kallelser och kollegorna som tvingades vänta i kö, säger Carin Berlin Skoog.

”Införandet har varit väldigt enkelt”

Med digitala kallelser i inkorgen på 1177.se är skrivarköerna och kuvertklistrandet puts väck, förutom i de fall provtagningsmaterial eller formulär behöver skickas med i kallelsen. På öron-näs-halsmottagningen är den typen av kallelser väldigt sällsynta, vilket gjorde att det var en lämplig enhet att starta införandet på i NU-sjukvården, tillsammans med barn- och ungdomsmottagningen.

– Vi upplever att införandet har varit väldigt enkelt. Det är en liten förändring för oss som gör stor nytta på flera olika sätt, säger Linda Bjelkengren.

Effektivt och ekonomiskt

För varje digital kallelse sparar mottagningen tre minuters arbetstid, jämfört med en papperskallelse. Kostnaden är också betydligt lägre – 1 krona per digital kallelse, att jämföra med en papperskallelse där porto samt utskriftskostnad ligger på minst 5,90 kronor per kallelse.

– Dessutom får ju patienten sin kallelse direkt och behöver inte vänta på postgången, säger Carin Berlin Skoog.

Den frigjorda tiden har bokningsteamet på öron-näs-halsmottagningen kunnat använda till att läsa remisser, boka in fler patienter och att strukturera och planera mottagningsarbetet bättre.

Breddinförande under hösten

Catarina Lehtinen är projektledare för införandet av digitala kallelser i NU-sjukvården. Med goda erfarenheter från öron-näs-halsmottagningen och barn- och ungdomsmottagningen ser hon fram emot breddinförandet som nu startar.

– Fler och fler mottagningar i NU-sjukvården kommer börja erbjuda digitala kallelser. Du som patient kan redan nu gå in på 1177 och bocka i att få kallelser digitalt!

Skärmdump på 1177 för att visa hur man ska göra för att få digitala kallelser

Vad ska jag göra för att få kallelsen digitalt?

För att få kallelser digitalt behöver du göra följande:

  1. Logga in på 1177.se.
  2. Gå till ”Inställningar”.
  3. Bocka i ”Jag vill inte få brev hemskickade från hälso- och sjukvården, utan jag vill ha informationen digitalt".
  4. Godkänn avisering och delning.

Du kan ändå få brev från hälso- och sjukvården, till exempel en kallelse, om det inte är möjligt att enbart skicka informationen digitalt. 

De som inte har gjort dessa inställningar kommer fortsätta få papperskallelse, men får även en digital kallelse. I de fall invånaren valt att få information digital i första hand skickas endast en digital kallelse, när det är möjligt.

Visste du att...?

  • I VGR skickas totalt cirka 4,5 miljoner kallelser per år.
  • En digital kallelse kostar 1 kr/st. En papperskallelse kostar minst 5,90 kr/st.
  • 91 procent av invånarna har ett konto på 1177.se, och har därför möjlighet att välja att få kallelserna digitalt.
  • Barn under 18 år kommer att få både en digital kallelse och en papperskallelse oavsett valet de gjort.