ALF-medel för inköp av tung utrustning för klinisk forskning

Forskare knuten till någon av de medicinska institutionerna vid Sahlgrenska akademin eller med anställning inom Västra Götalandsregionen kan söka ALF-medel för fakultetsgemensam tung utrustning (storleksordningen 1–5 miljoner kr). Utrustningen ska inte tidigare finnas inom Sahlgrenska akademin/Sahlgrenska Universitetssjukhuset/berört regionalt sjukhus och det ska finnas ett tydligt behov hos många forskargrupper för utrustningen. Utrustning som finansieras via dessa ALF-medel ska kunna disponeras av alla forskare inom Sahlgrenska akademin/Västra Götalandsregionen.

Tilldelade medel ska förbrukas senast 2022-12-31.

Vem kan söka: Disputerad forskare vid någon av de medicinska institutionerna vid Sahlgrenska akademin eller inom Västra Götalandsregionen.

Ansökningsperiod: Ansökan öppnar måndag 16 augusti 2021 och stänger fredag 1 oktober 2021 kl. 23.59.

Ansökan: Ansökan ska göras elektroniskt i Researchweb. Inloggning sker genom följande länk www.researchweb.org/is/alfgbg. Ansökningsformuläret heter: 2021 ALF-medel för inköp av tung utrustning för klinisk forskning med tilldelning 2022.

Vem bedömer ansökan: Ansökan bedöms av beredningsgrupp utsedd av Medi-sam Forskning.

Vad ska ingå i en komplett ansökan:

  • En beskrivning av utrustningens betydelse och mervärde för den kliniska och/eller translationella forskningen vid Sahlgrenska akademin/ Västra Götalandsregionen
  • En beskrivning av apparaturen samt en beskrivning av vad som skiljer utrustningen från befintlig utrustning
  • En beskrivning av lokal för utrustningens placering
  • En beskrivning av de forskargrupper vid Sahlgrenska akademin/Västra Götalandsregionen som initialt kommer dra nytta av utrustningen i sin forskning
  • En beskrivning av hur drift och personal ska finansieras de kommande 3 åren
  • En beskrivning av hur utrustningen tillgängliggörs för alla forskare inom Sahlgrenska akademin/Västra Götalandsregionen
  • Budget för inköp. Här ska övriga tilldelade medel för inköp av berörd utrustningen anges, samt eventuella igångsättningskostnader (ex. personal, kurser, anpassning av lokaler)

Bilagor som ska bifogas ansökan i PDF-format:

  • Offert inklusive 3-årigt servicekontrakt samt övriga kringkostnader
  • Stödbrev från prefekt (alternativt chef för core facilities) samt berörd områdeschef eller förvaltningschef
  • En inventering av befintlig likvärdig utrustning vid fakulteten/sjukhuset i samråd med Core Facilities