Här sparar roboten tid i vården

Uppdaterad:
Publicerad:

Det här är en arkiverad äldre nyhet. För aktuella nyheter, gå till Aktuella nyheter.

Mer tid för patienten, mindre tid med administration. Med RPA, mjukvarurobotar som arbetar automatiserat, blir det möjligt. Följ med till arbetsterapin och onkologi- och cytostatikamottagningen i NU-sjukvården, där roboten sparar oändligt antal arbetstimmar.


Jonas Blank
 är verksamhetschef för paramedicin, där arbetsterapin och fysioterapin ingår. Han såg tidigt potentialen i RPA (robotic process automation).

– En RPA är egentligen ytterligare en medarbetare, som utför precis de arbetsuppgifter vi instruerat honom att göra. Det kan till exempel handla om att föra över uppgifter från ett IT-system till ett annat.

Vinner 200 timmar i månaden

På arbetsterapin kopierade arbetsterapeuterna tidigare information om förskrivna hjälpmedel från IT-systemet för hjälpmedel till patientjournalen.  Nu gör en RPA-robot jobbet.

Arbetsterapeuten Veronica Björk, som dessutom är utbildad internetutvecklare, har deltagit i projektet.

– Bara det här året har jag lagt 20 timmar i utvecklingstid, eftersom roboten behöver så exakta instruktioner, men å andra sidan vinner vi allihop 200 timmar i månaden på den här lösningen.

Veronica Björk och Jonas Blank

Kopierar diagnos- och åtgärdskoder 

En annan dubbeladministration på arbetsterapin är kopieringen av diagnos- och åtgärdskoder mellan patientjournalen och IT-systemet för patientadministration. Registring av diagnoskoder är nödvändigt, både för journalföringen och för patientadministrationen, men tog mycket tid innan en RPA-robot kunde göra jobbet.

– Under ett år har arbetsterapin på NÄL och Uddevalla sjukhus cirka 2700 besök med en diagnoskod. I snitt la vi fyra minuter per patient för registrering i ELVIS, vilket innebär 15–20 timmar per månad. Med tiden vi sparar kan vi genomföra 4–6 extra patientbesök per vecka, säger Pernilla Larsson, enhetschef på arbetsterapin NÄL.

Hittar röntgentider och röntgensvar

En RPA-robot kan också söka information i olika IT-system, något som onkologi- och cytostatikamottagningen tagit fasta på. Inför bokning av en patients kommande läkarbesök behövde tidigare medarbetarna kontrollera om en patient hade fått en tid för röntgen och därefter resultatet av undersökningen. Eftersom det saknas automatisk avisering i IT-systemet för patientadministration för denna information, som registreras i röntgensystemet, tvingades medarbetarna til ständiga sökningar i systemet.

– Det tog massor av tid, nästan 200 timmar per år. Precis som många andra avdelningar och mottagningar lider vi av den demografiska utvecklingen där vi blir allt fler äldre och allt färre i arbetsför ålder, vilket bland annat resulterar i brist på sjuksköterskor. Vi måste arbeta på ett annat sätt och använda de digitala möjligheterna för att räcka till framöver, säger Agneta Blomqvist, vårdenhetschef för onkologi- och cytostatikamottagningen.

”Vårdpersonal ska inte bevaka IT-system”

 Hon menar att det finns stor utvecklingspotential för RPA-robotarna, just för att slippa repetitiva arbetsuppgifter.

– Vi som jobbar med vård är ju människor som ska jobba med människor, inte lägga tid på att bevaka IT-system, säger Agneta Blomqvist.

Agneta Blomqvist