Synpunkter på vården

Med din hjälp vill vi bli bättre!

  • Vill du tala om något du är särskilt nöjd med i vården?
  • Har du förslag till hur vi kan förbättra sjukhusets rutiner eller service?
  • Är du missnöjd med vården, bemötandet eller informationen?

Du är alltid välkommen att vända dig till personalen på den aktuella mottagningen eller avdelningen med dina synpunkter. Dina synpunkter är viktiga för oss och vårt förbättringsarbete. 

Patientvägledarna är dina kontaktpersoner

Samtliga kliniker i NU-sjukvården har kontaktpersoner, patientvägledare, som du kan vända dig till för att framföra dina synpunkter på vården. Vi tar oss an ditt ärende utan dröjsmål och arbetar med systematisk uppföljning och dokumentation utifrån fastställda rutiner.

Du når patientvägledarna via NU-sjukvårdens växel, telefonnummer 010-435 00 00. Där ber du att få bli kopplad till den klinik ditt ärende gäller.

Vill du prata med någon utanför NU-sjukvården?

Om du vill prata med någon utanför NU-sjukvården kan du vända dig till patientnämnden. Det är Västra Götalandsregionens opartiska instans för synpunkter på vården.

Patienter kan också välja att göra en anmälan till IVO, Inspektionen för vård och omsorg, som är tillsynsmyndighet för den svenska hälso- och sjukvården.

Det är verksamhetens skyldighet att rapportera till sjukhusets chefläkare om en patient drabbas av en allvarlig skada i vården. Chefläkaren kan sedan göra en Lex Maria-anmälan till IVO. Läs mer här: Lex Maria


Senast uppdaterad: 2017-05-17 13:04