Inför ditt sjukhusbesök

Öppettider i sjukhusets entréer

Både NÄL och Uddevalla sjukhus har öppet 06.00-20.00 alla dagar i veckan. Akutmottagningen på NÄL har öppet dygnet runt.

Mer information om sjukhusets öppettider

Karta och parkering

För att du så enkelt som möjligt ska hitta till sjukhuset finns det kartor över sjukhusområdena och parkeringsplatserna på NÄL och Uddevalla sjukhus.

Karta och parkering

Receptioner

Både Uddevalla sjukhus och Norra Älvsborgs Länssjukhus (NÄL) har varsin reception som ligger vid respektive sjukhus huvudentré. Här kan du bland annat få hjälp med att hitta rätt på sjukhuset.

Mer information om receptionerna

Att ta med till besöket eller inskrivningen

  • Kallelsen
  • Fotolegitimation
  • Lista med eventuella mediciner
  • Högkostnads- eller frikort
  • Ifylld hälsodeklaration om du fick en sådan med din kallelse.

E-tjänster på 1177 Vårdguiden

1177 Vårdguidens e-tjänster är ett enkelt sätt att nå vården. All kontakt sker via ett personligt konto. Du kan bland annat beställa och omboka tid, förnya recept och se vilka läkemedel du har. Det kan variera vilka e-tjänster våra avdelningar och mottagningar erbjuder.

1177 Vårdguidens e-tjänster

Sjukresor och reseersättning

När du reser till sjukhus, vårdcentral eller en annan vårdgivare inom Västra Götalandsregionen och Halland får du ersättning för en del av dina resekostnader. En del av kostnaden får du betala själv. Det kallas för egenavgift. Avgiften är olika beroende på vilket färdsätt du väljer.

Om sjukresor i Västra Götaland

Avgifter, betalningssätt och högkostnadsskydd

Det är olika patientavgifter, beroende på vilken vård du får, och om du besöker en mottagning eller blir inlagd på sjukhuset. För besök och behandlingar på dagtid gäller högkostnadsskydd. All sjukvård för barn och ungdomar upp till och med 19 år är gratis, med undantag av hälsovård, vissa vacciner och vissa intyg. Vi ser helst att du betalar med betalkort när du har tid hos en mottagning, men vi tar även emot kontanter. Blir du inlagd på sjukhuset får du en faktura efter din sjukhusvistelse.

Patientavgifter och högkostnadsskydd för sjukvård i Västra Götalandsregionen

Tolk, andra språk och teckenspråk

Meddela oss i god tid om du behöver hjälp med tolkning. Kontakta i så fall den avdelning eller mottagning du ska till, enligt uppgifter på kallelsen. På webbplatsen 1177.se kan du läsa mer om rätten till tolk vid ditt besök eller din vistelse på sjukhuset.

Tolkförmedling i Västra Götalandsregionen

Kontaktuppgifter till vården

Tillgänglighet

I Tillgänglighetsdatabasen (TD) finns information om den fysiska tillgängligheten i sjukhusets lokaler. Det utgår ifrån fem olika områden; svårt att höra, svårt att se, svårt att röra sig, svårt att tåla vissa ämnen, svårt att bearbeta, tolka och förmedla information.

Tillgänglighetsdatabasen

Dofter

Av hänsyn till allergiker och doftöverkänsliga personer ber vi dig att inte använda parfym eller andra doftande produkter som till exempel hårspray, rakvatten eller deodorant vid besök på våra enheter.

Har du vårdats utomlands?

Om du vårdats på sjukhus eller annan vårdinrättning utomlands de senaste 12 månaderna är det viktigt att du informerar oss om detta. Kontakta den avdelning eller mottagning dit du är kallad.

Kontaktuppgifter till vården

Påminnelse via SMS

Vill du bli påmind om ditt nästa besök hos oss via sms? Prata med din mottagning.

SMS-påminnelse


Publicerad av: Kommunikationsenheten, 2017-03-14 12:25:07
E-postadress