Ny omgång av kliniskt basår

Uppdaterad:
Publicerad:

Det här är en arkiverad äldre nyhet. För aktuella nyheter, gå till Aktuella nyheter.

För åtta år sedan genomförde NU-sjukvården den första förstärkta yrkesintroduktionen för nyblivna sjuksköterskor. Ur denna satsning växte dagens kliniska basår fram, som är obligatoriskt för nyutexaminerade sjuksköterskor, röntgensjuksköterskor och biomedicinska analytiker, med tillsvidareanställning, oavsett på vilken högskola de har gått sin utbildning.

Under vecka 7 startade årets första omgång av kliniskt basår för 27 nyanställda sjuksköterskor och två röntgensjuksköterskor, som nu börjat sin tjänstgöring på sjukhuset.

− Det är roligt att så många av de som nyligen avslutat sin vårdutbildning väljer att börja arbeta här i NU-sjukvården, säger Sofia Sandersson, utvecklingsledare på sjukhusets utbildningsenhet.

Blandning av praktik och teori

Det är utvecklingsenheten som ansvarar för planering och genomförande av det kliniska basåret inom NU-sjukvården. Under detta första år som anställda får deltagarna både praktisk och teoretisk fördjupning i flera ämnen, och möter föreläsare från olika professioner och enheter.

Denna första vecka kom föreläsarna bland annat från IVA, som höll grundkursen i ProACT, en utbildning som förbättrar patientomhändertagandet och patientsäkerheten inom akut sjukvård och som rekommenderas för all vårdpersonal, samt Hälsan & Arbetslivet, som förmedlade kunskaper om korrekt förflyttningsteknik och ett hälsofrämjande och hållbart yrkesliv.

Nivå 1 i karriärutvecklingsmodellen

Syftet med kliniskt basår är att hjälpa deltagarna att bli trygga i sin nya yrkesroll. Utöver teoretiska och praktiska moment, som föreläsningar och simuleringar, får de stöd av handledare och möjlighet att prova på att arbeta på en eller flera andra enheter än den där de har sin huvudanställning.

Kliniskt basår startar två gånger per år, eftersom vårdutbildningarna har examen efter varje terminsslut. Kliniskt basår ligger på nivå 1 i VGR:s karriärutvecklingsmodell, som visar vilka vägar vårdpersonal kan gå för att utvecklas i sitt yrke.