Hög nöjdhet när patienterna tycker till om NU-sjukvården
Det här är en arkiverad äldre nyhet. För aktuella nyheter, gå till Aktuella nyheter.
Fler än 1000 svar per vecka och en genomsnittlig nöjdhet på 90 procent. Det är kvittot efter över ett halvår med Feedback NU, en enkel enkät efter patientens sjukhusvistelse eller mottagningsbesök.
På avdelning 29, MAVA, på NÄL arbetar Marie Eknemar som vårdenhetschef. För henne har Feedback NU inneburit ett nytt sätt att interagera med patienterna och att jobba med förbättringar i verksamheten – stora som små.
– Vi fick till exempel en synpunkt från en patient som upplevde mycket störande ljud när hen var inlagd i en sal med tre andra patienter. Patienten önskade öronproppar och det har vi tillhandahållit sedan dess, säger hon.
Att snabbt kunna hitta de här små förändringarna, som gör stor skillnad för patienterna, har varit en av drivkrafterna för att införa Feedback NU.
– Det är patienterna vi är till för och vi har allt att vinna på genom att lyssna mer på dem, säger Björn Järbur, sjukhusdirektör.
Snabb återkoppling
NU-sjukvården startade med Feedback NU i februari, som första sjukhus i VGR. Metoden används sedan tidigare av Närhälsans vårdcentraler. Enkäten består av sju frågor om bemötande, tillgänglighet, information, delaktighet, vård och behandling.
Det finns dessutom möjlighet att ge beröm och förbättringsförslag i fritext. Svaren är anonyma och sammanställs vecka för vecka i rapporter som skickas till sjukhusets chefer.
– Med det här verktyget får vi snabb återkoppling och kan utan fördröjning agera på patienternas synpunkter. Det är ett värdefullt komplement till de nationella patientenkäterna som skickas ut vartannat år, säger Björn Järbur.
Förbättringsförslag, kritik och beröm
Nu svarar fler än 1000 patienter varje vecka på enkäten, för bara någon månad sedan var antalet cirka 500. De vanligaste synpunkterna rör väntetiderna och tillgängligheten till vården samt informationen inför, under och efter ett vårdbesök, behandling eller operation.
Bland synpunkterna brukar det finnas ett hundratal förbättringsförslag − och mer än dubbelt så många svar innehåller beröm. ”Fantastisk vård”, ”mycket trevligt och professionellt bemötande” och ”ni är jätteproffsiga fina medmänniskor” är några exempel från en och samma veckas enkätsvar.
– Vi har en genomsnittlig nöjdhet i svaren på 90 procent, vilket visar vilket bra arbete våra medarbetare gör, säger Björn Järbur.