Fint byggpris till nya neonatal

Bildcollage nya neonatal
Plaketten Årets bygge, renovering, ska monteras i anslutning till neonatals nya lokaler på NÄL.

”Samarbetsviljan har lett fram till nya lokaler där de allra minsta och sköraste kan få vård.” Så motiverar juryn för Årets bygge 2022 att byggnationen av NU-sjukvårdens nya neonatal har utsetts till vinnare i kategorin renovering.

På avdelning 34, neonatal, vårdas nyfödda sjuka barn eller för tidigt födda barn. Avdelningen ligger i mitten av NÄL, i anslutning till förlossningen.

Byggprojektet för nya neonatal startade 2019 och har omfattat en ny tillbyggnad i två plan, med 300 kvadratmeter per våningsplan, plus fläktrum, samt en ombyggnad av befintliga lokaler, på sammanlagt cirka 1400 kvadratmeter.

Det är den sistnämnda delen av bygget som nu har vunnit ett av byggbranschens finaste pris.

Äntligen enkelrum för familjer

Magdalena Åberg, verksamhetschef för NU-sjukvårdens barn- och ungdomssjukvård, där neonatal ingår, vill gärna lyfta fram det goda resultatet för hela projektet, inte bara den renovering som nu prisbelönats:

–  Tack vare de nya lokalerna erbjuder NU-sjukvårdens neonatalavdelning en modern vård för sjukhusets alla minsta patienter, där familjen runt det nyfödda barnet får möjlighet att delta i vården på ett annat sätt än tidigare. Vi har exempelvis äntligen enkelrum med egen dusch och toalett till alla familjer, säger hon.

– När barn och föräldrar kan vårdas och bo tillsammans blir anknytningen bättre och det ger tryggare föräldrar. Det i sin tur leder ofta till tidigare amningsstart och att familjen kan få lämna sjukhuset och komma hem till sin egen miljö, som andra nyblivna föräldrar.

Bättre arbetsmiljö − nu när det är klart

Akutvården på neonatal kan handla om avancerade intensivvård med barn i respirator. Det innebär mycket teknisk utrustning som kräver stort utrymme, och plats var något som saknades i de tidigare lokalerna.

–  Detta har också gett en bättre arbetsmiljö för våra medarbetare, säger Magdalena Åberg.

Under arbetet med ombyggnationen har vårdverksamheten pågått som vanligt vilket har varit en utmaning för alla.

Det är också något som uppmärksammades av juryn: ”Med fullt fokus på driftssäkra miljöer och att inte störa pågående verksamhet har detta projekt ändå lyckats bli klart långt innan utsatt tid och under budget.”

Plakett som ska monteras

Det är regionens fastighetsbolag Västfastigheter som äger och ansvarar för merparten av de lokaler där NU-sjukvården bedriver vård, som NÄL, Uddevalla sjukhus och Brinkåsen. Så det var Västfastigheter som tog emot priset på den stora galan i Stockholm.

Förutom äran består priset av en gyllene plakett som kommer att monteras i anslutning av neonatals lokaler på NÄL.

Tacksamhet för gott samarbete

Representanter för Västfastigheter sätter fokus på det goda samarbetet med NU-sjukvårdens chefer och medarbetare:

– När vi arbetar med den här typen av uppdrag är det viktigt att vi har en öppen och bra dialog med verksamheten, att vi alla tänker på projektets bästa och ser vill att vi tar ett gemensamt ansvar och arbetar tillsammans, säger Zumra Boskovic, Västfastigheters huvudförvaltare på NÄL.

– Fokus i projektet har varit att bygga trivsamma men samtidigt robusta och driftsäkra lokaler som passar för små barn som väger som ett smörpaket, jag är så stolt över allt vi har lyckats åstadkomma tillsammans, säger Västfastigheters projektledare Sandra Nurmi Torvfelt.