Webbplatsen använder teknik som troligen inte stöds av din webbläsare som exempelvis Internet Explorer 11. Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

"Digitala besök ovärderliga"

Publicerad:
Reza Mokhtari
Reza Mokhtari, käkkirurg inom öron-, näs-, hals- och käkkirurgiska verksamheten

Under coronapandemin började många verksamheter använda sig av digitala vårdmöten. Reza Mokhtari är käkkirurg inom öron-, näs-, hals- och käkkirurgiska verksamheten på NÄL. Mycket av hans jobb är praktiskt men delar av arbetet utför han sedan två år tillbaka med hjälp av digitala verktyg.

– Under pandemin var vi tvungna att tänka nytt och digitala besök blev då ovärderliga för oss. Patienter kunde genomföra besök hemifrån och slapp ställa in på grund av förkylningssymtom, säger Reza Mokhtari.

Uppföljningssamtal digitalt

Sedan dess har Reza fortsatt att använda digitala verktyg vid de tillfällen när det passar. Att patienten slipper åka långa sträckor till sjukhuset för ett kort uppföljningsmöte är enligt Reza en av de främsta fördelarna med digitala besök.

– För mig fungerar digitala vårdmöten bäst vid uppföljningssamtal när jag exempelvis ska höra hur patienten mår efter en operation eller när jag ska justera mediciner. Det är korta möten som inte behöver ske på plats. Att genomföra dessa digitalt besparar patienterna otroligt mycket tid. Jag upplever dessutom att de digitala mötena blir kortare jämfört med de fysiska på sjukhuset, säger Reza.

Digitala besök när det fungerar

För Reza ledde coronapandemin till nya arbetssätt som nu blivit en del av vardagen på kliniken. Alla fysiska besök kan inte ersättas av digitala verktyg och det är inte heller de digitala fungerar för alla.

– Systemet är lätt att använda men för vissa äldre personer kan det vara svårt med tekniken. Då brukar jag hjälpa dem att ladda ner appen på telefonen och oftast fungerar det bra. Men för den yngre generationen är det enklare med det digitala.

– Den absolut största vinsten som jag ser är att patienterna slipper åka från exempelvis Åmål eller Strömstad för ett kort möte. När det fungerar är digitala besök helt perfekta, säger Reza.

Mer om digitala besök 

Under coronapandemin ökade antalet digitala vårdbesök markant i NU-sjukvården. Innan dess var det endast ett fåtal verksamheter som använt det.

Under första halvan av 2022 har däremot andelen digitala vårdmöten sjunkit. Nu görs en satsning för att öka andelen digitala besök igen.

– Digitala vårdmöten har många fördelar för både patienterna, som sparar tid och besvär med att ta sig till sjukhuset, och för medarbetarna. Nu är det viktigt att vi inte tappar takten i utvecklingen, utan sätter delmål som gör att vi kan vända de tecken på nedgång som vi sett den senaste tiden, säger Peter Heie, ordförande i NU-sjukvårdens styrelse.

Om appen Mitt vårdmöte

Ett digitalt vårdmöte fungerar precis som ett vanligt besök, med skillnaden att du inte behöver åka till mottagningen för att träffa din vårdgivare, utan kan göra det via ett videosamtal på din mobil, surfplatta eller dator.

En del mottagningar använder även virtuella mötesrum där många deltagare kan ansluta. Exempelvis logopedmottagningen använder sig av detta vid gruppbehandlingar.

Om du är intresserad av att träffa din vårdgivare digitalt, kontakta din mottagning för att höra om möjligheterna. Appen som används vid digitala vårdmöten heter "Mitt vårdmöte".

Läs mer om digitala vårdmöten

Publicerad: