Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Patientenkät på BB – 100 procent nöjda

Från vänster: Lena Andersson, Hanna Wennerdahl, Elisabeth Andersson, Malin Malmerström och Sofia Magnusson.
Från vänster: Lena Andersson, Hanna Wennerdahl, Elisabeth Andersson, Malin Malmerström och Sofia Magnusson.

Under våren har NU-sjukvårdens BB-enhet genomfört en patientenkät, som visar att 100 procent är nöjda med vården. – Siffrorna är fantastiska, men så är det också ett fantastiskt gäng som jobbar här, säger Lena Andersson, enhetschef på BB.

Sammanlagt 105 personer har svarat på enkäten. Av dem är 97 procent nöjda med bemötandet, 95 procent nöjda med personalen och hela 100 procent är nöjda med vården under vistelsetiden på BB.

Fast för medarbetarna på BB är detta självklara siffror.

– När jag presenterade resultatet undrade personalen varför jag var så glad, deras reaktion blev ”Ja, men så ska det ju bara vara!”, säger Lena Andersson

Arbetsglädje smittar

Teamarbetet och den positiva känslan i arbetsgruppen lyfter medarbetarna själva fram som förklaringar. Eller som Elisabeth Andersson, undersköterska, uttrycker det:

– Här sitter det positiva tänkandet i väggarna, det smittar snabbt av sig till de som kommer in som nya, säger hon. Trots att vi kan ha omsättning på personal, som nu, när många hos oss är föräldralediga, är det självklart för alla att vi hjälper varandra, även över yrkesrollerna.

Fokus även på partnern

– Vi älskar vårt jobb, helt enkelt, säger Sofia Magnusson, sjuksköterska. Det är också en mycket positiv patientgrupp. Enkätens siffror stämmer med vad vi får höra direkt av mammorna, men också av deras partner.

– Ja, vi är duktiga på att sätta fokus även på partnern, exempelvis i amningssituationen, säger Malin Malmerström, sjuksköterska.

– Vi är också bra på att jobba uppsökande, säger hon. Vi går in regelbundet och checkar av hur det går, och inte bara väntar på att mamman ringer.  Då kan vi fånga upp små saker tidigt, som annars kunde ha blivit ett större problem.


 

Ny puck ökar servicen

Patienterna ger höga betyg i BB-enkäten, men föreslår också områden som kan förbättras.

Ett exempel är att det kan kännas långt att vänta på sin tur i matrummet när barnläkaren är på plats för att undersöka de nyfödda.

Nu har personalen kommit på en oväntad lösning för att förbättra den situationen.

– Vi har skaffat sådana där puckar, som finns på caféer och restauranger, som blinkar när det är din tur, säger Hanna Wennerdahl, undersköterska.

– Då kan mammorna vänta inne på vårdrummet med bebisarna istället, till det är dags för deras undersökning.

Senast uppdaterad: 2019-06-24 08:28