Klartecken för byggstart av nya neonatal

Tisdagen den 10 september tog Regionstyrelsen beslut om att låta om- och tillbyggnationen av neonatal på NÄL starta efter att ha varit på paus sedan i våras.

Det var i mars som neonatalprojektet pausades på grund av att byggnationen väntades bli 45 procent dyrare än beräknat. Investeringskostnaden bedömdes vara 115 miljoner kronor istället för 79 miljoner kronor som var de första beräkningarna.

Nu har projektet setts över och investeringskostnaderna har minskats med 19 miljoner kronor. Regionstyrelsen har därför beslutat att tillbyggnationen kan påbörjas.

– Detta har varit en lång process och vi är jätteglada att äntligen ha ett beslut om ombyggnad. Det känns helt enkelt fantastiskt! säger Ulrika Mattson Kölfeldt, verksamhetschef på barn- och ungdomskliniken i NU-sjukvården.

På nya neonatal kommer barnen bo med sina föräldrar i zonerade familjerum, där föräldrarna med stöd från personal vårdar sitt barn. Hälften av rummen kommer bli IVA-rum för de mest sköra barnen. I anslutning till IVA-rummen kommer det finnas en föräldradel så att föräldrarna även här kan vara delaktiga i sitt barns vård.

Byggnationen kommer dels innebära en omorganisation av befintliga lokaler och dels blir det en ny huskropp sammankopplad på nuvarande lokaler. Inflyttning är beräknad till 2,5 år efter byggstart.

Pressmeddelande från regionstyrelsen