Administratör avlastar vårdpersonalen på neonatalavdelningen
Det här är en arkiverad äldre nyhet. För aktuella nyheter, gå till Aktuella nyheter.
I september anställde neonatalavdelning 34 Mikaela Turunen som administratör. Hennes uppdrag är att avlasta vårdpersonalen.
– Det har blivit jättelyckat. Personalen tycker att det är fantastiskt, säger avdelningschef Johanna Norbäck.
Avdelningschef Johanna Norbäck fr.v., undersköterska Pia Määtta och sjuksköterska Cecilia Blom är glada över avlastningen som de får av sin nya administratör Mikaela Turunen (vid datorn).
Många arbetsuppgifter kan utföras av någon annan
Det är många arbetsuppgifter på en avdelning som ofta hamnar på sjuksköterskor och undersköterskor, trots att de kan utföras av någon annan. På neonatalavdelningen är det numera deras administratör som tar sig an dessa allehanda uppgifter, som att kontakta Västfastigheter för att se till att den trasiga glödlampan blir bytt, boka tolk, eller att vara ett administrativt stöd kring in- och utskrivning.
Vårdpersonalen hinner med bättre
– Vi anställde Mikaela på ganska lösa premisser och testar oss fram. Så här i början blir det lite brokiga uppgifter, men jag märker redan att vårdpersonalen är nöjdare och hinner med sina uppgifter bättre, säger Johanna Norbäck.
Mikaela Turunen arbetar kontorstid som avdelningens administratör, men på sikt är Johanna Norbäck öppen för att se hur det här stödet till vårdpersonalen kan vidareutvecklas.
En hjälp för att skapa en hållbar arbetsmiljö
– Administratören kan inte ersätta vårdpersonalen, men hjälper till att skapa en hållbar arbetsmiljö.
– Det är egentligen helt vansinnigt med kulturen vi utvecklat i sjukvården att det är sjuksköterskan som ska sköta allt administrativt kring patienten. Det är bra att pendeln svänger nu och att sjuksköterskan får avlastning. Hos oss har det blivit väldigt uppskattat, säger Johanna Norbäck.
Några av administratörens arbetsuppgifter
• administrativt stöd vid in- och utskrivning
• administrativt stöd vid rond
• administrativt stöd kring provtagning
• anteckningar i Melior
• bokningar av taxi och tolk
• dokumentation inför besök på obstetrisk mottagning
• ta emot IT-strul och ärenden till Västfastigheter
• ta emot och koordinera telefonsamtal.
Uppgiftsväxling
● Rätt använd kompetens
● Rätt person på rätt plats
● Fastställda vårdplatser öppna
Uppgiftsväxling handlar om att varje uppgift ska utföras på ett sätt som gör att all personal får utnyttja sin kompetens på rätt sätt.
För vårdpersonal kan det handla om att frigöra tid till vård och omsorg om våra patienter genom att växla över service- eller administrativa uppgifter till personal med annan utbildning.
Uppgiftsväxling genomförs i NU-sjukvården som ett program under åren 2017-2020.