VGRfokus
VGRfokus är Västra Götalandsregionens nya nyhetssajt. Där presenteras aktuella nyheter om VGR:s verksamheter. Där finns nyheten om uteblivna besök på VGR:s sjukhus, och fakta om hur kostnaden har beräknats.
Det här är en arkiverad äldre nyhet. För aktuella nyheter, gå till Aktuella nyheter.
Förra året uteblev NU-sjukvårdens patienter från fler än 20 000 vårdbesök, till en kostnad av drygt 80 miljoner kronor. Det visar nya siffror från VGR:s nyhetssajt VGRfokus.
– För att göra det enklare för våra patienter att nå oss, exempelvis för att avboka besök, ska våra mottagningar erbjuda 1177:s e-tjänster, säger Niklas Claesson, NU-sjukvårdens kommunikationschef.
Idag sker vanligtvis kontakterna mellan patienterna och NU-sjukvården genom fysiska brev, med kallelser, och telefonsamtal. Bestämmelserna kring patientsekretessen gör att vården inte kan hantera mejl med personuppgifter, som personnummer, och därför kan patienterna exempelvis inte avboka besök eller beställa nya recept via vanliga mejl.
– Vi är medvetna om att det kan vara svårt för patienterna att nå oss på de telefontider som mottagningarna har, säger Niklas Claesson. Därför erbjuder vi numera kontakt via 1177:s e-tjänster, där patienten loggar in och bland annat kan avboka och omboka besök.
Bakgrunden till införandet av e-tjänster inom NU-sjukvården är ett beslut från hälso-och sjukvårdsstyrelsen från förra året. Beslutet innebar att samtliga vård- och tandvårdsmottagningar inom Västra Götalandsregionen ska införa och erbjuda ett standardiserat utbud av 1177 Vårdguidens e-tjänster. Det gäller även privata mottagningar som VGR har avtal med.
– Vissa av NU-sjukvårdens mottagningar är fortfarande i startgroparna och andra har kommit så långt att de infört fler tjänster än vad som ingår i basutbudet av 1177:s e-tjänster. Infektionsmottagningen erbjuder exempelvis tidsbeställning för vaccinering inför resor utomlands via webben, säger Niklas Claesson.
Idag erbjuder ungefär en tredjedel av NU-sjukvårdens mottagningar tjänsten att avboka/omboka tid via 1177:s e-tjänster. Resten av mottagningarna beräknas vara igång med just den tjänsten senast under våren.
– Att vi förbättrar tillgängligheten för hur patienterna kan avboka och omboka sina besök innebär att vi i stor utsträckning kommer att kunna erbjuda andra patienterna de aktuella tiderna. Då kortar vi väntetiderna i vården och det ökar patientsäkerheten.
För att logga in på 1177:s e-tjänster behöver du ha Bank-ID, exempelvis den dosa du har för att logga in på nätbanken, eller mobilt Bank-ID, som du använder tillsammans med tjänsten Swish. Den som använder Bank-ID eller mobilt Bank-ID kan börja använda tjänsterna direkt. Den som saknar Bank-ID eller mobilt Bank-ID kan beställa ett lösenord, och då dröjer det några dagar innan tjänsten kan aktiveras.
Vilka e-tjänster som olika mottagningar erbjuder framgår av NU-sjukvårdens webbplats nusjukvarden.se